søndag den 7. oktober 2012

Mandag d. 1. okt. til søndag d. 7. okt.

Mandag efter at pigerne var blevet afleveret var jeg inde og hjælpe Ms. Henderson. De skal lave et skuespil i løbet af ugen. 6. klassen skal lave det som et dukketeater og 7. / 8. klasserne skal lave et rigtig skuespil, så timerne gik hovedsageligt med at øve linjer og finde ud af hvad der skulle bruges til stykkerne.

Da Karolina og Amalie var blevet hentet gik de igang med lektierne, Veronika tog skolebussen hjem, da hun var hjemme satte hun sig også med hendes lektier, der var heldigvis ikke så mange lektier. Veronika har i et stykke tid spurgt om hun ikke måtte prøve at gå til tae kwon do, og vi havde fundet en klub ikke ret langt herfra hvor der var mulighed for at komme og være med i 15 min for at man lige fik en føling med hvad det var inden man tilmelder sig. Så da vi for en gang skyld var tidligt færdig med lektier og kunne spise tidlig aftensmad, var der tid til at jeg kunne køre med hende op til klubben og vente mens hun var inde og præve. Karolina og Amalie havde ikke noget imod at være alene hjemme i de 30 min det ville tage. Jakob havde jo filmfremvisning og var derfor først hjemme senere. Veronika fik det prøvet og syntes at det var rigtig sjovt, så nu skal vi så bare finde ud af om det skal være i den klub eller om vi skal finde en anden.

Tirsdag efter at jeg havde afleveret pigerne var jeg i min "M.I.T. (moms in touch) som er den gruppe kvinder fra MMS som mødes engang om ugen og vender hvad der sker på skolen. Veronikas matematiklærer kom op og der er faktisk en del som ikke er helt tilfredse med hende, hun er helt nyuddannet og har lidt svært ved at sætte sig i respekt, hvilket betyder at der er et par stykker der har fået lov til at snakke lidt for meget i timerne, derudover har hun aldrig lært hvordan man lærer fra sig. Jeg fik afvide at det kun er de lærer der uddanner sig til at skulle undervise i elementary school der lærer hvordan man underviser, så snart man vælger at ville undervise i middelschool eller highschool så lærer man ikke hvordan man underviser i et klasseværelse, dvs hun er meget stærk i hendes fag, men ved ikke hvordan hun skal formidle det. Veronika er nu meget glad for hende og syntes hun er en super god lærer.

Det var meningen at jeg skulle have været ude og spise frokost med Pam, men hun blev nød til at aflyse, så istedet tog jeg hjem og smed mig i sofaen med min bog. Pludselig var det tid til at hente Karolina og Amalie, da vi kom hjem stod den som altid på lektier og senere skulle Veronika hentes. Resten af eftermiddagen stod på lektier, da Jakob kom hjem fik vi lige en halvtime på terassen inden der skulle laves mad.

Onsdag var Jakob igen oppe og ude af døren inden kl 06.30. Jeg fik afleveret pigerne og gik derefeter ind til Ms. Henderson. Hun skulle til et møde så hun spurgte om Mr. Su og jeg kunne sørger for at 6. klassen blev førdig med deres dukker og den baggrund der skulle bruges til skuespillet. Og derefter øve lidt mere med dem på deres linjer. Da hun kom tilbge og hørte at klassen slet ikke havde fået øvet på deres linjer derhjemme blev hun hurtig enig med sig selv om at det nok ikke var en god ide at skuespillet skulle vises fredag, så det blev udsat til mandag, og så fik de ellers afvide at de skulle få øvet på de linjer. Men de nåede at blive færdige med ders dukker og med baggrunden. 7 & 8. klassen var ikke bedre, de startede med at kostumeprøve, og det tog temmelig lang tid, for der var nogle som ikke lige var helt sikker på hvad det var de skulle have på. Da de så skulle spille stykket viste det sig at det kun var to der havde lært deres linjer udead, de andre viste stort set ikke hvad det var de skulle sige eller hvornår de skulle på scenen, så også her måtte Ms. Henderson udsætte stykket til mandag, og de får faktisk en gruppe 8. klasses teaterstuderende der kommer og ser det, så det ville være rigtig trist hvis de overhovedet ikke kan deres linjer eller ved hvornår de skal på scenen.

Efter timerne var jeg lige over og handle ind og købe lidt lækkert til Karolina og Amalie, jeg ville overraske dem og spise frokost med dem, noget de har plaget om hele ugen, da jeg kom op på Hill var jeg lige inde på kontoret, hvor Pam sad, så vi fik os en snak, mens jeg står og taler med hende ser jeg pludselig Karolina komme gående sammen med hendes lærer og Karolina er virkelig ked af det. Det viser sig at de havde været på legepladsen i matematik og mens Karolina står stille for at regne et matematikstykke ud, er der pludselig noget der bider hende. Hun blev bidt omkring 5 gange på hver fod af "fireants", hun havde været ved sygeplejersken og var blevet smurt med noget kløestillende, men nu var hun begyndt at klø over hele kroppen især på overkroppen, sygeplejesken foreslår at vi til at starte med forsøger at vaske hende, så karolina måtte af med tøjet så jeg kunne få hende vasket der hvor det kløede, men det hjalp ikke ret meget. Pam kom ind og så på det, for jeg ved jo ikke hvordan fireantsbid ser ud og hun kunne konstatere at det ikke var fra biddende men en allergisk reaktion på giften i de dyr. Så det var en tur til apoteket for at få noget for det. Inden vi kom afsted stod Amalie pludselig på kontoret grædende for hun ville ikke være alene på skolen og selvom jeg fortalte at Karolina kom tilbage, men at hun lige skulle hjem en times tid, så var der ikke noget at gøre. Amalie ville ikke blive på skolen. Tilsidst måtte jeg gå ind til Ms. Haynes med hende og høre om Amalie kunne få lov til at spise frokost med hende og Edward som var blevet valgt som ugens dillo (det betyder at man om onsdagen får lov til at blive i klassen og spise frokost med læreren og om fredagen skal fortælle noget om sig selv som klassen måske ikke ved) Heldigvis var det helt ok og Edward var bestemt ikke utilfreds (han er meget glad for Amalie), i den tid det tog mig at få Amalie placeret hos Ms. Haynes (omkring 10 min) havde Karolina fået røde knopper i hele hovedet og var hævet, hendes øjenlåg var hævede og hun kløede over det hele. Det som jeg havde fået afvide jeg skulle være opmærksom på var om hun pludselig følte at hende tunge hævede. Da vi nåede apoteket lignede hun virkelig noget der var løgn, vi fik benadyl og noget kløestillende og afvide at hvis det ikke havde fortaget sig i løbet af en times tid, så skulle vi tage på hospitalet. Karolina fik noget ligeså snart vi kom hjem og det tog heldigvis ikke mere end 15 min inden at hun næsten lignede sig selv igen. Jeg havde fået afvide at hun ville blive træt, men nej ikke Karolina efter 30 min begyndte hun at plage om hvornår hun måtte komme i skole igen. Da vi havde været hjemme i en time kunne jeg ikke holde hende længre så jeg kørte hende tilbage til skolen. Nu ligger der så benadyl ved sygeplejesken i både Karolina og Amalies navn hvis det skulle ske igen, vi ved jo ikke om Amalie også vil reagere på den måde.

Begge piger var blevet tilmeldt Mathmarathon, som startede idag. De elever der er tilmeldt skal mødes hver onsdag i en time hvor de spiller nogle spil som alle er matematik relateret, om nogle måneder skal de så mødes med nogle andre skoler og konkurrer. Da jeg hentede dem efter første gang var de virkelig positive, der var kun en anden fra en af deres klasser men en del andre 4. klasser og en del 5. klasser, så de havde virkelig hygget sig.

Torsdag formiddag efter at jeg havde afleveret pigerne tog jeg i den anden M.I.T med mødre fra Hill, vi var ikke så mange men det var enormt hyggeligt og der blev vendt rigtig mange forskellige ting. Jeg havde en frokost aftale med en mor til en fra Karolinas gamle 3. klasse, vi har talt rigtig meget sammen, men aldrig rigtig taget os sammen til at mødes til frokost, så nu skulle det være og det var rigtig hyggeligt. Jeg var lidt spændt på om vi kunne tale sammen om mere end børn og skole, men det var bestemt ikke et problem, hun var meget snaksagelig og meget nysgerrig, så pludselig var det tid til at jeg skulle hente Karolina og Amalie fra skole, hendes børn skulle tage bussen hjem, så hun havde ikke så travlt. Resten af torsdagen gik som alle de andre dage med lektier. Og især med at hjælpe Veronika. Fredag er sidste dag i denne 6-ugers periode, og dvs gennemsnittet af alle karaktere som er givet i løbet af denne periode bliver brugt til den endelige karaktere. Og derfor har alle lærer i løbet af den sidste uge givet den ene test efter den anden. Og i matematik skulle hun fredag have ikke bare en test men hele to, så hun ville gerne have at vi lige hjalp hende med at gennemgå det de havde lært indtil nu.


Fredag morgen kørte Jakob Veronika i skole, da hun skulle møde allerede kl 07.45 fordi hun skulle have matematik test. Jeg fik afleveret Karolina og Amalie og derefter kørte jeg til MMS hvor jeg var inde og hjælpe i Ms Hendersons klasse. Pigerne blev hentet, Veronika var godt træt efter alle de tests hun havde haft i løbet af ugen og især i løbet af dagen. Da Jakob kom hjem sad vi lige på terassen og fik en kold øl inden vi gik over til Uffe og Alison, hvor vi var blevet inviteret over til lidt grill. Stine (hende der havde jobbet før Jakob) var i byen, så der var inviteret en del danskere, det var rigtig hyggeligt. Karolina, Amalie og Mia forsvandt med det samme ind på Mias værelse, Veronika og Niklas gik ud på vejen og spillede bold. Alle børn fik lov til at spise først og derefter fik de lov til at se tv. Vi andre (vi var 9 voksne) fik burgere, pølser, kartofler og da vi havde spist os godt mætte blev der sat en kage på bordet. Så vi kunne stor set ikke rokke med ørerne, men der skulle også lige smages på lidt ost, så vi følte virkelig at vi kunne trille hjem, hvilket vi gjorde omkring kl 22.30, der var pigerne godt nok også brugte.

Lørdag og Søndag gik med lektier, oprydning og afslapning, og så skulle der selvfølgelig gøres klar til en ny uge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar