søndag den 30. september 2012

Mandag d. 24. sept. til søndag d. 30. sept.

Mandag efter aflevering var jeg hos Ms. Henderson. Efter at have hjulpet hende havde jeg en snak med hende om Veronika og matematik. Veronika havde nemlig i løbet af weekenden fået hendes resultat af en matematikprøve og det var just ikke gået så godt, så jeg spurgte om det ikke var muligt at Veronika kunne komme ned til Ms Henderson når der skulle laves en retake, for det var overhovedet ikke matematikken hun havde problemer med, men der havde været rigtig meget tekst og der var noget af det hun ikke havde forstået. Jeg fik afvide at i og med at Veronika nu var på intermediate i engelsk og advance i matematik så var der ingen hjælp at hente. Det syntes jeg jo er meget forkert, det ene år får hun alt det hjælp hun ønsker og næste år fordi hun er god til matematik og vælger advanced kan hun ingen hjælp få. Ms Henderson var helt enig med mig og syntes da at jeg skulle tage en snak med inspektøren. Så jeg var inde på kontoret for at få lavet en aftale. Da jeg kom hjem fik jeg bagt forskellige slags boller og lige ryddet lidt op.

Karolina og Amalie skulle have Joey med hjem efter skole, så dem var jeg oppe og hente. Da vi kom hjem gik de med det samme ind på værelset og legede først med kaniner og derefter spillede de wii, da Veronika kom hjem fra skole blev der serveret the og nybagte boller. Joey blev hentet omkring kl 17.30 og derefter var det tid til at lave lektier. Jakob havde filmfremvisning, så han kom først hjem senere.

Tirsdag morgen efter at have afleveret pigerne tog jeg så på MMS hvor jeg skulle holde det møde med inspektøren. Jeg fremlagde mine bekymringer om at man havde valgt at skøre alt hjælp fra, fra det ene år til det andet. Hun kunne godt forstå mine bekymringer, men forklarede at grunden til at Veronika ikke måtte bruge ordbog var at man var bange for at eleverne blev alt for afhængige af den og de havde ikke lov til at bruge den til den store test i april. Men hun ville dog gerne indrømme at det var forkert at Veronika ikke havde fået nogen hjælp overhovedet. Hendes matematiklærer skulle faktisk være opmærksom på at Veronika var ESL studerende og dermed have stået til rådighed for at forklarer ord som Veronika ikke forstod. Ikke hjælpe med matematikken, men med orderne. Vi endte med at nå til den enighed at læreren fremover skulle sørger for at hun enten ville hjælpe eller sørger for at de ord som hun skønnede i samarbejde med Ms Henderson var problematiske skulle oversættes til dansk og at Veronika så ville få dem udleveret sammen med testen. Og så var jeg godt tilfreds. Veronika fik også lovning på at hun kunne tage testen igen med den hjælp der nu engang var blevet aftalt.

Efter mødet kørte jeg til Fiesta som ligger i den anden ende af byen, men er det eneste sted hvor man kan få svinelever. Har været der et par gange hvor de desværre ikke havde noget, men jeg var heldig denne her gang. Hjemme igen gik jeg igang med at hakke og blande og fik lavet en god portion leverpostej.

Jakob kom lidt tidligere hjem fra UT, for vi skulle til et møde på Anderson High School. Veronika tager Tysk de næste to år og i den sammenhæng ryger hun ind under et samarbejde der er mellem forskellige skoler i Koblenz (Tyskland) og Anderson High School/MMS. Hvert andet år bliver der sendt 25 studerende fra Austin til Koblenz og de andre år er Austin vært for 25 studerende fra Koblenz. I år er så et af de år hvor Austin skal afsted og Veronika vil naturligvis rigtig gerne være med i det program, så derfor skulle vi til mæde for at høre lidt nærmere om det. I år er der alt for mange der har udvist interesse for programmet, så der skal laves en eller anden form for udvælgelse og desværre lød det som om at man ville prioritere at man sendte studerende fra High school afsted frem for Middel school. Så nu må vi gå i tænke boks om det overhovedet er noget vi skal "ansøge" om. Vi talte om en tysk familie ville blive lidt skuffet over at få en dansker hvis de havde forventet at få en amerikanere. Den studerende fra den tyske skole der ville tage Veronika ind ville så det følgende år skulle bo hos os i 3 uger, og ville det ikke være lidt af en skuffelse at forvente at skulle over og virkelig opleve den amerikanske kultur og så ende i en dansk familie som jo ikke er meget forskellig.

Da vi kom hjem fra mødet havde pigerne dækket bord og var igang med at stille maden frem, den stod på rugbrød og de nybagte leverpostejer.

Onsdag morgen var Jakob igen tidligt afsted til hans "mandegruppe", han syntes at det er enormt hyggeligt. Da jeg afleveder Veronika var jeg lige inde hos hendes tysklærer for at tale om de overvejelser vi havde haft og hun mente bestemt ikke at det var et problem, desuden skulle vi lige vide at hun ikke regnede med at der kom nogle fra middel school med, men hvis der gjorde havde hun sat stjerne ved to elever som hun gerne ville have tog afsted og Veronika var faktisk en af dem.

Jeg havde valgt ikke at tage op og hjælpe i Ms. Hendersons klasse, af den grund at jeg langt om længe havde fået taget mig sammen til at få en tid ved frisøren. Så omkring kl 11 tog jeg op til Hill hvor jeg fik lavet wednesdayfolder i de to klasser og derefter tog jeg direkte til frisøren. 3 timers ren forkælelse og en god snak (frisøren er en mor til en pige som gik i Karolinas klasse både i år og sidste år, så vi fik virkelig vendt det nye skoleår og snakken kom da også ind på både religion og politik, ikke noget man oplever så tit). Veronica (nabo) havde lovet at hun nok skulle tage pigerne med hjem og sørger for at de kom ind og gik igang med lektierne, Veronika tog skolebussen hjem, så der var ingen grund til hastværk.

Torsdag var for mit vedkommende sat af til at få renset alle gulvtæpperne i huset. Både Amalie og Jakob var begyndt at nyse rigtig meget, så jeg tænkte at det måske kunne minimeres hvis gulvtæpperne fik en tur. Noget der tog det meste af dagen. Da pigerne kom hjem gik de igang med lektierne, Veronika ringede da hun var færdig med tutorials og spurgte om jeg ville hente hende. K-A tog med, for vi skulle ud og købe en fødselsdagsgave til Mia og Veronika manglede nogle sokker og andre småting. Hjemme igen var det lektie tid og endnu engang blev det til en sen aftensmad.

Fredag efter afleveringen var jeg hos Ms. Henderson og hjælpe. Det var en rigtig god dag at hjælpe til for hele dagen gik med at de forskellige klasser fejrede "Mid-Autumn Fest" og "Chuseok". Det betød at de elever der kom fra enten Korea, Vietnam, Kina eller Japan skulle fortælle om hvordan det blev fejret i deres lande og alle skulle medbringe noget mad fra et af de lande. Dvs hele dagen lavede vi ikke meget andet end at smage forskelligt mad. Så der var både shusi, forskellige nudleretter, ris, mooncakes og andre spændende ting. Et billed fra 6. klassen. 

IMG_0356.JPG

Der var en hel del rester tilovers, så jeg fik lov til at lave en tallerken til Veronika, og da hun skulle have frokost fandt jeg hende og så spiste vi frokost sammen, dvs hun spiste da jeg jo ikke havde lavet meget andet hele formiddagen end at spise.

Jeg havde lavet den aftale med Karolina og Amalie at de skulle skynde sig rigtig meget så snart klokken ringede ud, for de skulle til Mias fødselsdag og jeg skulle aflevere dem nede på Mias skole hvor Alison ville hente dem. Mia og hendes veninder der skulle med til fødselsdagen fik fri på samme tid som K-A, så vi havde virkelig lidt travlt for ikke at komme alt for sent, de skulle nemlig i Build-a-bear forretningen og holde hendes fødselsdag, så de skulle være der på et bestemt tidspunkt. Heldigvis gled det med trafikken og vi fandt dem rigtig hurtigt, så de kom ikke for sent afsted. Jeg fik sagt farvel og Alison tilbød at hun bare kunne tage dem med hjem og lige smide dem af på vejen. De er jo flyttet op så de bor i gåafstand fra os.

Veronika og jeg havde aftalt at hun blot skulle gå over på Starbucks og vente på mig, vi kom næsten samtidig derover. Hun ville egentlig hellere hjem og hygge end at sidde på Starbucks, så vi kørte hjem og der gik ikke lang tid inden Jakob også kom hjem, så der var alene hygge med Veronika.

Karolina og Amalie kom hjem og de havde hver fået en ny bamse, og det havde været en fantastisk fødselsdag. De var lettere overkørte. Rachel og jeg skulle ud om aften, og Leah skulle herover, da de kom havde Leah heldigvis spist hjemmefra, for der var ikke den store sult blandt børnene i det her hus.

Rachel startede med at give mig en rundvisning i det område hvor hun var vokset op, et område hvor jeg aldrig har været, syd for Ladybird Lake. Vi endte på en nyåbnet restaurant, som havde mindst 30 forskellige øl på fad. Det var alt for mange valgmuligheder, så jeg endte med at få en del smagsprøver inden jeg fandt den øl jeg havde lyst til. Aften gik med snak og der blev virkelig grinet, tjeneren var over mange gange for at høre om vi havde besluttet os for hvad vi ville have og spise, efter at have sagt nej op til mange gange blev vi enige om at vi hellere måtte finde ud af hvad vi skulle have, det blev til at vi startede med at dele en tallerken "fried green beans" derefter delte vi en "bratwurst med sauerkraut" og en skål "fries" Vi havde talt om at vi ville have dessert, men da vi først var nået dertil var restauranten faktisk ved at lukke, så den tanke kom vi fra igen. 

Da vi kom hjem var alle i huset gået i seng, så vi satte os lige med en sidste godnat øl, inden Rachel vækkede Leah for at få hende med hjem.

Lørdag formiddag foretog vi os ikke ret meget, omkring kl 14 kørte Karolina, Amalie og jeg ud for at købe en fødselsdagsgave til Emma, Amalie var nemlig blevet inviteret til fødselsdag derover med en sleep-over, hvilket Karolina ikke var helt tilfreds med, hun kunne ikke forstå hvorfor hun ikke også var blevet inviteret. Da vi kom over til Emma, blev Karolina faktisk inviteret til at blive hvis hun havde lyst, men jeg kunne se på Amalie at hun lige havde glædet sig til en aften hvor hun skulle være alene med hendes veninder. Det blev Karolina selvfølgelig ked af, men da vi så kørte ud og købte donuts og is til at hygge os med, så blev humøret straks meget bedre.

Hjemme igen fik vi kaffe og kage og så legede Karolina og Veronika rigtig godt sammen i flere timer. Efter aftensmaden lagde vi to madrasser på gulvet på Karolina og Amalies værelse og så fik de to lov til at ligge derinde og se film og spise is indtil de faldt i søvn. Jakob så en Longhorns football kamp.

Søndag fik jeg hentet Amalie hos Emma, hun havde haft en super god aften/dag, de havde lavet tasker ud af ducktape og set tv, spist pizzaer og de havde allesammen sovet nede i stuen foran tvét. Om morgen havde de spist æg, bacon og donuts og leget. Så hun var rigtig glad og slet ikke træt for Emmas mor havde sagt at alle skulle tidligt i seng, så de var friske.

Da vi kom hjem var det tid til at tage i kirke, Niklas havde ringet dagen før og spurgt om Veronika ikke havde lyst til at komme over og spille lidt bold, så de havde aftalt at vi skkulle kære hende derover inden vi tog i kirke. Aftalen var så at hun skulle gå hjem når de var færdige med at spille.

Hun var hjemme omkring kl 14 og så var det tid til at lave lektier, hun havde en bookreport der skulle laves og en current event i Texas history, så der var nok at se til. Jeg havde talt med Karolina og Amalies lærer om vi ikke kunne få staveordene til fredagens test i løbet af weekenden, for i stedet for at de har 2 timers hjemme arbejde hver dag og ingenting i weekenden, kunne vi ligeså godt lave lidt i weekenden for at lette på lektiemængden i løbet af ugen. Så alle satte sig med en kop the og fik starte op på at lave lektier. Jakob fik rettet nogle opgaver fra dansk klassen, så det var alt i alt en produktiv dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar