søndag den 16. september 2012

Mandag d. 10 sept. til søndag d. 16. sept.

Mandag morgen kom vi op og efter morgenmaden fik mormor sagt farvel til Karolina og Amalie, de blev afleveret i skolen og derefter kørte jeg hjem og hentede Veronika og mormor. I mellemtiden havde mormor fået sagt farvel til Jakob der var taget på arbejde.

Vi kørte ned og fik afleveret Veronika, og mormor og Veronika fik krammet og sagt ordentligt farvel.

Mormor og jeg havde haft et væddemål som desværrer ikke blev afgjort, vi havde ellers væddet om hvem der skulle betale morgenmaden på Starbuck, men i og med at vi aldrig fik det afgjort smed vi begge lidt i, dvs det endte nok med at det var mormor der betalte det meste af morgenmaden.

Og så var det blevet tid til at køre ud til lufthavnen, denne gang var der ingen problemer med at får booket ind og der var ingen overvægt, så det gik helt smertefrit. Vi satte os på en kaffebar og fik lidt og drikke inden det blev tid til at mormor skulle i transit. Og mens jeg står og vinker til hende, kan jeg se hvordan hendes ting bliver taget til side og op til flere gange skal nogle dele i hendes taske køres igennem skanneren. Da hun endelig var igennem ringede hun til mig for at fortælle at de ikke kunne finde ud af hvorfor hendes taske hele tiden slog ud, så tilsidst havde de ladet hende gå igennem.

Hjemme igen fik jeg lige ordnet huset inden det var blevet tid til at hente pigerne. Resten af eftermiddagen gik med at lave lektier.

Om aften havde Jakob en filmfremvisning, han har startet en Lars von Trier film kavalkade op, så studerende på UT som kunne være interesserede var velkomne, og der kom omkring en 15-20, så det var ganske godt.

Onsdag morgen stod Jakob rigtig tidligt op, han havde tilmeldt sig et arrangement som løber af stablen de næste mange onsdag morgner fra 6.30 til 8.00. Det er en gruppe mænd der mødes til kaffe, bagles og en god snak om hvad der rør sig i livet og hverdagen. Så det var han meget spændt på hvordan det skulle gå. Det havde været en stor succes og han havde mødt rigtig mange super flinke mænd.

Efter at jeg have afleveret pigerne i skolen var jeg i Ms. Henderssons klasse for at hjælpe til, der er nu kommet en lille italiensk dreng, han er virkelig søg og utrolig klog, mit bud er at det ikke kommer til at tage ham ret lang tid at lære engelsk. Da jeg var færdig der mødtes jeg med Veronika og spiste frokost sammen med hende. Det er simpelthen en oplevelse i sig selv at sidde og observere alle de homoner der flyver rundt i luften når 500 elever fra 7ende årgang er samlet på et lille område. Efter at hentet pigerne gik resten af eftermiddagen med lektier, ufatteligt hvor mange lektier de har for.

Torsdag var en af de dage der forsvant med indkøb, praktiske ting og naturligvis en ordentlig mængde lektier, Karolina og Amalie skulle have staveprøve om fredagen, så der skulle øves staveord.

Fredag formiddag skulle Karolina foran hele hendes klasse fortælle hvorfor de skulle vælge hende til elevrådet. Der var nemlig kampvalg, 7 stillede op og kun en dreng og en pige kunne blive valgt ind, så alle skulle holde en max 1 min tale om hvorfor deres klassekammerater skulle vælge dem. Karolina vidste ikke rigtig om hun ville holde talen, men hun havde ihvertfald øvet sig på hvad hun ville sige.



Efter at jeg have hjulpet til i Ms. Hendersons klasse kørte jeg til Hill for at spise frokost sammen med Karolina og Amalie, jeg var meget spændt på at høre om hvordan det var gået med Karolinas tale om hun overhovedet havde haft mod til at rejse sig og sige noget. Det havde hun og det var gået rigtig godt syntes hun selv. Mens vi sad og spiste kom Ms McB over for at fortælle mig at hun simpelthen var så stolt af Karolina. Hun havde klaret det så flot og havde talt højt og tydeligt. Og hun ville gerne vise Karolina at hun kun havde været en stemme fra at være blevet valgt ind, der var nogle af de andre piger de havde kun fået en eller to stemmer, så det var noget Karolina godt kunne være stolt af. Hun var heller ikke ked af at hun ikke var kommet ind, for hende var det en sejr i sig selv at hun havde rejst sig foran hele klassen og havde sagt noget.

Da jeg hentede pigerne var lige over og handle lidt ind og da vi kom ud i bilen ringede Veronikas matematiklærer, hun ville bare lige sige at hun syntes at Veronika var en fantastisk elev og rigtig dygtig. Det var da et godt opkald at få. Gad vide hvor mange hun sidder og ringer til, for at fortælle forældrene at deres bærn er gode studerende og dygtige. Da vi kom hjem stod den på hygge, der var heldigvis ingen lektier der skulle tages stilling til, så det blev til hygge med the og nybagte boller. Da Jakob var kommet hjem satte vi os på terassen og nød en kold øl og tanken om at det var weekend.

Lørdag gik hovedsageligt med at skype, vi fik talt med rigtig mange som vi ikke havde talt med i rigtig lang tid, det var virkelig dejligt. Og jeg fik pludselig et opkald fra en af mine kollegaer fra Furesø kommune, det var simpelthen så hyggeligt at tale med hende igen.

Søndag gik med hygge, en temmelig stor del lektier. Både Karolina og Amalie havde et science projekt der skulle laves. De skulle begge lave en planche om en opfindelse der havde fundet sted i det 21. århundrede. Karolina skrev om IPod og Amalie om Skype, det blev nogle rigtig fine plancher. Veronika havde en current event som skulle afleveres i science, hun skulle finde en artikle som ikke var mere end 1 måned gammel og som var relateret til noget science og derefter lave et resume af den og svarer på nogle spørgsmål. Det blev en artikel om orkanen i New Orleans. Så der var mere end rigeligt at se til. Søndag var Jakob, Karolina og Amalie i kirke mens Veronika sled i det med lektierne. Jeg havde ikke sovet ret meget om natten pga min ryg, så jeg valgte bare at være herhjemme og slappe af og være tilgængelig for Veronika hvis hun havde brug for hjælp.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar