onsdag den 28. december 2011

Onsdag d. 28. december

Det blev ikke en morgen hvor vi sov længe, for vi skulle på tur. Så efter morgenmaden kørte vi afsted mod "The Enchanted Rock" og byen Fredericksburg, en tur der tog ca 2 - 2½ time at køre.

Vi kørte stille og roligt igennem Fredericksburg da vi skulle ud til Enchanted Rock. Fredericksburg er oprindelig en tysk by og de har bibeholdt den tyske stil. Mange amerikanske turister valfarter til byen. Vi skulle igennem den for at komme ud til vores bestemmelsessted.

The Enchanted Rock er en kæmpe rosa granit klippe/sten der ligger ud i Llano uplift. Enchanted Rock dækker over ca 260 ha og har en stigning på 130 m over resten af området, så der er en fantastisk udsigt oppe fra toppen. Alt i alt stiger enchanted Rock 556 m over havets overflad. Det er den største af disse rosa granit sten i USA. Det er kun en lille del af klippen som ligger over jorden, når man ser de tegninger der er lavet ude ved klippen kan man se hvor stor den egentlig er.

Vi måtte holde i kø i en del tid for at komme ind på parkeringsområdet. Men da vi først var kommet derind og havde betalt var der ingen problemer med at finde en parkeringsplads. Og det var helt sikkert at vi var ikke de eneste der havde fået den ide at tage ud og se klippen.

Efter mange ture i Italien har jeg lært af erfaring at det nytter ikke noget hvis mit blodsukker falder, for så bliver jeg meget hurtigt knotten, og jeg kunne mærke at der ikke var længe til det ville ske, derfor holdt jeg på at jeg blev nød til at have en cola inden jeg skulle nogle steder. Så jeg stillede mig i køen ved den eneste lille foodtrailer der var på stedet. De andre begyndte at bestige klippen, for hvor længe kunne det tage at købe en cola...Ret lang tid skal jeg lige lov for, hun var bestemt ikke den hurtigst knallert på kajen, alle bevægelser var i slowmotion, og jeg blev mere og mere hidsig, så da det endelig var min tur og jeg havde fået min cola var jeg oppe i det røde felt. De andre var vendt om igen efter at have gået et stykke, for de kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke kom, så da jeg mødte dem kunne Jakob godt se at man ikke skulle sige meget forkert til mig. Det hjalp heldigvis ligeså snart jeg havde fået hældt noget sukker på vognen....Og så kunne vi i fællesskab begynde at kravle op på toppen.

Udsigten deroppe fra kan ikke beskrives, den skal opleves. Så her er en række billeder fra turen derop og fra toppe hvor det virkelig blæste, men ellers var vejret med os, høj sol og dejlig varme...


Efter at have brugt en del timer på klippen og efter at både Jakob og jeg op til flere gange var ved at få et hjerteanfald fordi Karolina og Amalie syntes at det var sjovt at hoppe rundt, og at de ikke hele tiden var klar over hvor lagt der var ned og klar over at der var ret mange revner hvor en lille tøs sagtens kunne komme alvorligt tilskade. Så tog vi retur til Fredericksburg hvor vi gik en tur på hovedgaden hvor mange af bygningerne var virkelig fine.

Vi var blevet lidt sultne efter den gåtur på encharted rock, så vi fandt en "rigtig" tysk restaurant, hvor pigerne fik hver en burger. Jakob og jeg delte en tysk platte bestående af 2 forskellige pælser, sauerkraut, kartoffelsalat og rødkål.


Efter den meget sene frokost gik vi tilbage til bilen. Her er lige nogle billeder fra Fredericksburg...



Da vi syntes at vi havde "gjort" Fredericksburg, vendte vi nøsen retur mor Austin, endnu en køretur på 2-2½ time. Der var meget stille på bagsædet, ikke at de sov men de havde virkelig fået brugt noget krudt, så de sad bare og så ud af vinduet. Vi kørte forbi nogle af Texas vinproducenter, men desværre havde de lukket, så en vinsmagningstur må vi have tilgode til en anden gang.

Da vi kom hjem fik vi lige lidt mad og så var det ellers bare i seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar