fredag den 4. november 2011

Fest i dansk klassen - Fredag d. 4. november

Efter afleveringen kørte jeg ud for at handle ind til en god gammeldags æbelkage som vi skulle have med om aften til en fest der var blevet arrangere i Jakobs dansk klasse. Valerie en af de studerende havde inviteret og lagde hus til.

Da jeg var ude og handle mødte jeg Veronica og Benja, efter at have stået og snakket lidt, spurgte hun om fjeg havde lyst til at se efter Benja i en times tid, mens hun tog over på skolen for at spise frokost sammen med Nico. Det var lidt synd hvis Benja også skulle med derover, siden Veronica er blevet færdig med at forsvarer sin PhD er Benja taget ud af børnehaven og er dermed hjemme hver dag hvilket Nico syntes er meget snyd. Så det var lidt synd hvis han ikke engang kunne få en frokost alene med hans mor, så selvfølgelig ville jeg gerne tage Benja.

Veronica kom over med ham og mens han rendte lidt rundt fik jeg skrællet op til flere kilo æbler, eller det vil sige jeg blev afbrudt op til flere gange fordi vi lige skulle lege et eller andet. Men jeg nåede da at få sat dem over inden Benja blev afhentet igen. Men alt i alt må jeg sige at det var meget hyggeligt at have sådan en lille størrelse rendende rundt som hele tiden skulle løftes op på køkkenbordet og så ned igen.

Jeg fik også lavet en god gang æbelkagerasp inden pigerne skulle hentes. Da vi kom hjem havde Jakob sendt en mail om at han havde en stor overraskelse til mig, så jeg glædede mig rigtig meget til han kom hjem.

Og hvilken overraskelse, han havde fået to billetter til Longhorn kampen lørdag, det var bare så fantastisk. Godt nok gik det pludselig op for ham at han vist ikke måtte tage imod dem, det var Valerie (en elev og hende der holdt festen om aften) fra hans klasse som havde to billetter som hun ikke skulle bruge, og hun ville ikke have noget for dem. Vi fik hurtigt arrangeret at pigerne kunne gå over til Veronica og Victor i løbet af formiddagen og så blive der til vi kom hjem. Med sådan en kamp ved man aldrig om den vil varer 2 eller 5 timer.

Æbelkagen blive lagt sammen og så tog vi afsted til "klassefest".

Lidt om Valerie, hun er 52, gift med en dansker. Har været politibetjent i New Orleans i et af de hårde kvartere i mange år, så hun er en dame med "hår på brystet", har 3 børn (kun en bor hjemme endnu), men har så tilgengæld 4 hunde og 4 katte.










Da vi kom var der allerede en del der var kommet, der var pyntet op med danske flag både udenfor og indenfor. Hendes mand havde lavet både frikadeller, fiskefrikadeller, rødkål, brun sovs og kartofler. Der var en pige fra klassen som havde taget hendes danske mor med, hendes mor har boet i USA siden 1970¨erne så hendes danske var godt nok med en fed amerikansk accent, men hun fortalte da at hun var i Danmark (Nyborg) mindst 2 gange om året, hvor hendes mor bor. De havde taget lagkage med. Alexandra og Amanda havde taget en flaske snaps med, men de dansker der var rundt om bordet kunne meget hurtigt konkludere at den havde aldrig set snaps før. Det var sprinklervæske med pebermyntesmag, men det blev da drukket (især de yngre studerende nød det) og vi havde så æblekage med.

Pigerne startede med at lege med alle hundene og derefter satte Veronika sig og tegnede mens Karolina og Amalie kastede deres kærlighed på Alexandra og Amanda. Det var også de to piger med allermest spræl i, det endte med at de alle 4 stod og dansede, så de to små hyggede sig gevaldigt.


Karolina sammen med Alexandra
Amalie sammen med Amanda





















Igen blev jeg meget overrasket over amerikanernes nysgerrighed, der blev virkelig stillet mange gode spørgsmål både om hvad vi syntes om Texas og hvad vi så som de støtste forskellige og hvorfor. Snakken gik virkelig dog ikke på dansk, men vi fik da hørt at de godt kunne sige noget på dansk allesammen.






Kl 23.30 var det blevet tid til at vi kørte hjem, Amalie var faldet i søvn, men de 2 andre var der stadig god gang i. Det var alt i alt en rigtig god og hyggelig aften og så var det virkelig sjovt at møde nogle af Jakobs studerende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar