fredag den 22. juni 2012

Fredag d. 22. juni

Vi vågnede efter en knapt så god nat. A/C larmede helt vildt og da vi slukkede for den var det ikke til at holde ud at være til. Een en ting er sikkert det var skønt at komme i bad og hold da op hvor var vi beskidte.
Vi fik tjekket ud og så kørte vi ind til byen hvor vi havde lovet pigerne at vi ville finde et sted og spise morgenmad. Og ikke langt fra hvor vi parkerede fandt vi da også en rigtig hyggelig restaurant med en lille gårdhave med springvand og store parasoler. Og inden vi overhovedet når at se menukortet havde vi bestilt kaffe og juice til pigerne. Ups, det var en af de virkelige dyre restauranter og menukortet var ikke lige hvad vi havde forestillet os, og så var den dårlige stemning skabt. Amalie var ked af at hun ikke kunne få røræg og bacon (fandtes ikke på menuen) Veronika kunne ikke lide noget af det de havde, så hun endte med en småkage til morgenmad. Og vi andre var bare knotne over at vi var gået derind uden lige at have tjekket menukortet først, og en Jakob og Nathalia der ikke har sovet godt er en farlig cocktail. Det endte med at vi fik en stor fedtet ikke særlig lækker men tilgengæld meget dyr crossaint hver.
Efter en mildest talt dårlig morgenmad gik vi afsted mod turistinformationen. På vej derop var vi lige inde og runde et par butikker for at se hvad de kunne tilbyde. Vi fandt turistinformationen oppe ved et meget fint torv. I en lille "bod" sad der to meget gamle damer, som var enormt flinke og nysgerrige men som ikke havde styr på noget som helst. De sad der vist mest til bare at hyggesnakke med de folk der nu engang kom forbi. Vi forhørte os lidt om hvor der lå en campingplads, hun viste det ikke men vi endte da med at få en brochure, vi fik adressen på hvor der lå et vaskeri (det tog hende kun 5 min at slå op i telefonbogen for at finde ud af det) og så fik vi adressen på en boghandler.

Vi startede med at gå ned til boghandleren hvor Jakob fik købt sig en guidebog over området. Pigerne var simpelthen så sultne, så de fik hver en muffin i den lille cafe der var tilknyttet. Det var en rigtig sød ekspedient og hun hjalp pigerne med at finde nogle bøger der var egnet til dem. De bøger vi havde med hjemmefra var nemlig blevet læst og Veronika havde ikke mere strøm på hendes E-reader.

Efter en succesoplevelse der blev vi henvist til det officielle turistkontor som lå lidt længere udenfor byen, men stadig i gåafstand. Vi fandt det og derinde finder vi en endnu ældre dame som om muligt vidste endnu mindre end de andre to vi havde talt med. Alle de brochurer som stod fremme var alle reklame for hoteller eller restauranter og det var ikke lige det vi havde brug for. Hun fandt dog en brochure som vi kunne bruge men der manglede lige præcis den side som vi skulle bruge, så hun trissede ud til kopimaskinen med hendes original og det tog hende vitterligt 10 min at kopiere en side...Jakobs tålmodighed blev i den grad sat på en prøve.

Tilbage ved den fine plads fik vi købt lidt vand og så var det ellers retur til bilen for at finde en campingplads hvor vi kunne overnatte et par dage. Vi fandt en der lå lidt oppe i bjergen, super flot natur men der var ingen bad, så vi sad lige lidt og overvejede om vi kunne klare os uden bad igen. Forskellen på denne og sidste campingplads var at vi denne gang skulle besøge byer hvor vi sidste gang kun gik ude i naturen og svedte. Men vi besluttede at vi nok kunne klare det og så fik vi sat teltet op og pakket ganske lidt ud. Mens Jakob og pigerne stod for frokosten fik jeg sorteret vores vasketøj (vi havde virkelig ikke mere rent tøj) så det var klar til om eftermiddagen hvor vi skulle på vaskeri.

Ved det første turistkontor havde vi fået en adresse på et vaskeri, vi satte GPS´en på og kørte afsted. Men det vaskeri hun havde fundet til os var en salon for hunde, tror ikke lige at de kunne hjælpe os med vores meget beskidte tøj. Så vi måtte på den, GPS´en henviste til andre steder, så vi var stadig ved godt mod. Først den ene ende af byen uden held, så den anden ende af byen uden held, og så prøvede vi lige en anden retning også uden held. Først 4 gang lykkedes os at finde et vaskeri og det var bestemt ikke et af de hyggelige hvor man kunne få en kop kaffe mens man sad og ventede. På det her tidspunkt var humøret nok ikke lige det bedste hos nogle af os. Vi får sat vores 4 vaske over og sætter os til at vente. Pigerne havde deres nintendoer med og det var god underholdning, der gik ikke længe inden der var en mexikansk dreng der sad klinet op af dem for at se hen over skulderen på dem. I det hele taget bar vaskeriet meget præg af at vi var kommet til den knapt så rige del af Santa Fe. Ved siden af os sad der et par, hvor han sad og så tv på hans Iphone og der var skruet helt op for lydstyrken, samtidig var der tv i vaskeriet som også var skruet op på fuld styrke, så det der med at sidde og læse opgav vi, men så fik vi i stedet set på de folk der kom på vaskeriet. Meget interessant.

Da vi havde fået vasket og tørret tøjet kørte vi ud for at handle ind til lidt aftensmad. Menuen stod på pasta med kødsovs. Tilbage ved teltet gik Jakob igang med maden, Karolina og Amalie hjalp og Veronika og jeg fik lagt vasketøjet på plads.

Efter at vi havde spist gik vi i seng, for der var simpelthen så mange natsværmere at vi ikke kunne sidde udenfor og løse, de var rundt om os hele tiden. Da vi var kommet i seng og jeg skulle til at læse fandt vi ud af at min bog ikke var kommet med fra hotellet, men det værste var at der var et bogmærke som Amalie havde lavet til mig i morsdag gave, så det var jeg rigtig ked af. Amalie lovede at hun nok skulle lave et nyt et til mig hvis vi ikke kunne finde det andet. Der var stasig en mulighed for at bogen lå et eller andet sted i bilen. Vi faldt alle meget hurtigt i søvn. Vi må erkende at santa Fe ikke just havde givet det bedste indtryk, det var alt i alt en meget kikset dag.