tirsdag den 26. juni 2012

Tirsdag d. 26 juni

Efter en hurtig morgenmad kørte vi ned til Farmer´s market i Santa Fe, det var godt nok ikke ret stort, men meget hyggeligt, og der var mulighed for at få en kop kaffe. Der var nogle ganske få boder med grøntsager og inde i hallen var der en bod med de sødeste små kaniner, som Karolina og Amalie fik lov til at sidde og holde og så var de solgte, der gik da heller ikke længe inden de havde fået deres far overbevist om at vi skulle have sådan nogle. De var også rigtig kære.

Det var ikke lang tid vi kunne bruge på at gå rundt og se på det marked, men vi satte os på en kantsten og lyttede til en der sad og spillede noget ganske udemærket musik, da kl nærmede sig 10 kørte vi afsted mod "The museum og International Folk Art" hvor vi var lige da det åbnede.

Et helt fantastisk museum, der var en hel sal kun med legetøj samlet fra alle mulige lande, det var sat helt fantastisk op, både så det fangede børns og voksnes interesse. Dog var der ikke noget fra Danmark. Pigerne rendte rundt og kiggede, de syntes det var helt fantastisk.

De indiander vi så da vi besøgte San Ildefonso Puebloen
og som alle var klædt i festtæj, var iført dette tøj.

Derefter gik vi nedeunder hvor der var en sal med gammelt bryllupstøj fra Makadonien, der var virkelig nogle flotte dragter imellem, men ikke just hvad vi vil kalde brudetøj.

Resten af museet var også rigtig spændende, så vi endte med at bruge rigtig lang tid på at gå rundt derinde.

Lige overfor det museum lå der et andet museum "The museum of Indian Art", og det må vi siger var noget af en skuffelse, det var total rodet og over-pædagogisk (de havde bl.a. sat et gammelt indianer køkken op og lige overfor havde de sat et moderne amerikansk køkken op, iden var vel god nok, men det de havde skrevet var så pædagogisk at man meget hurtigt mistede lysten til at læse om det. Så vi trissede hurtigt igennem det museum.

Derefter kørte vi ind til Santa Fe, hvor vi tog på "The museum of New Mexican History". Det var lidt svært at finde rundt på museet til at starte med, det hele virkede lidt rodet, men det viste sig at vi bare skulle over i en anden bygning og der var der en fremragende gennemgang af hele New Mexicos historie beskrevet med ting og ord, det var et virkelig interessant og vi lærte alle rigtig meget.

Ude igen efter at have brugt godt med tid på at gå rundt og kigge og studerer det hele, satte vi os lige ned på kantsteen for at finde ud af hvad vi så skulle. Og kigge lidt på gadebilledet imesn Jakob læste guidebog.

Vi besluttede os for at gå over på Georgia O´Keeffe museet, på vej derover var vi inde i et par gallerier, vi var bl.a. inde og se et tegneserie galleri, det var rigtig sjovt. Pigerne syntes nok at det bedste var at de viste tegneserier i TV´et. Vi var også inde på et rigtig fint galleri hvor tingene var sindsyg dyre, de havde billeder til $80.000, så pigerne fik afvide at de IKKE måtte rører ved noget som helst - OVERHOVEDET.

Da vi kom ned til Georgia O´Keeffe museet og så hvor meget de skulle have for indgangsbilletterne blev vi enige om at så gode syntes vi heller ikke at hendes billeder er, så vi droppede det og tog i stedet på "The New Mexican museum of art". Det var et rigtig flot museum, både bygningerne og indholdet. Teksterne til billederne var rigtig gode. Guiden/vagten der gik rundt kede sig helt sikkert bravt, for der gik ikke lang tid efter at vi var kommet ind inden han var faldet i snak med pigerne og så fulgte han os ellers, eller det vil sige han sørgede for at komme forbi pigerne rigtig mange gange og få en lille snak med dem. De var også gode til at stille ham spørgsmål om tingene.

Ude igen var det blevet meget langt over frokost tid, så da vi krydsede Plaza fandt vi et sted hvor de solgte hotdogs, desværre havde de kun tre tilbage så dem delte vi nogenlunde ligeligt imellem os. Amalie havde siden Albuquerque talt om en taske som hun havde set og som hun mente hun bare måtte eje. Vi fandt dog ikkelige den samme taske, men en anden som også kunne bruges. Det endte med at alle tre piger købte en.

Santa Fe er meget berømt for alle deres gallerier og de har faktisk en hel vej "Canyon Rd." som er en meget sjov og fascinerende gade med det ene galleri efter det andet. Så den måtte vi lige en tur ned af, men vi må nok erkende at på det tidspunkt var vi efterhånden ret billed-trætte efter alle de museums besøg vi havde nået i løbet af dagen. Vi endte på en fortorvscafe hvor vi fik en kaffe og imens gik Karolina og Amalie på jagt i en forretning med børnetøj. Ekspedienten ville have at de skulle prøve den ene grimme klud efter den anden og det ville de naturligvis meget gerne. Vi havde fortalt dem at de ikke skulle give udtryk for at de skulle have noget, for det var simpelthen så grimt det tøj som hun havde i den forretning. Da vi endelig fik dem ud af butikken fandt vi ud af at man kunne tage en bus som kørte lidt længre ned af gaden inden den vendte om og kørte tilbage til midtbyen, så den hoppede vi hurtigt på. Alle var simpelthen så trætte af at gå.

Tilbage inde i midtbyen ´besluttede vi os for at spise tidlig aftensmad. Vi havde læst i guidebogen at der skulle ligge en fin lille restaruan som skulle lave rigtig god New Mexican mad, så det var vores mål, men da vi kom derhen var der mange andre der havde fået samme ide og vi fik afvide at vi kunne blive skrevet op og at vi nok skulle forvente op til 45 min ventetid inden vi kunne få et bord. For det første kunne vi ikke vente 45 min med at spise for frokosten var brugt op for lang tid siden, for det andet havde vi ikke lyst til at spise på en restaurant hvor vi viste at folk stod og ventede på at vores bord ville blive ledigt, så vi satte os ned på kantstenen og kiggede i guidebogen efter en anden New Mexican restaurant. Der lå en lidt udenfor midtbyen og der var ingen af os der gad gå derud og så hele vejen tilbage for at hente bilen, så vi valgt at køre derud. Vi fik parkeret bilen og da vi er på vej over til restauranten på den anden side af vejen ser Jakob en fyr der står og ser lidt skummel ud og for sjov siger han til mig. Nu må vi da håber at han ikke ripper bilen.
Vi fik et bord på "The Guadalupe Cafe" på deres terresse og fik bestilt maden. Det var super lækkert. Jakob og jeg fik hver en chili, Veronika fik tacos og Karolina og Amalie fik hver en burger. De er ikke så meget til alle de bønner som der kommer med når man bestiller. Da vi havde siddet lidt måtte jeg simpelthen bede Jakob om at løbe over i bilen og hente vores computer, for hvad nu hvis ham den skumle fyr virkelig ville rippe vores bil. Selvfølgelig var der intet sket, men nu kunne jeg spise og nyde maden.

Efter vores middag kørte vi lige ud og fik handlet ind, vi manglede et par ting til morgenmaden og derefter kørte vi godt trætte tilbage til teltet.