søndag den 24. juni 2012

Søndag d. 24. juni

Efter endnu en kold morgenstund og en god morgenmad kørte vi længre op af det bjerg hvor vi boede for at tage en lille hiking tur. Det var meget tydeligt at se at det om vinteren var et meget besøgt skisportssted, der var mange skiløper, hoteller og hytter. Vi har også tidligere talt med "The Whiteheads" og de har fortalt at det er stedet hvor Texsanere tager hen hvis de skal stå på ski. Det var en super flot køretur derop, skiløberne var udskiftet med hundeluftere og cykelfolk.

Vi fandt en parkeringsplads og en trail der så ud overkommelig ud, og så begav vi os afsted. Men vi måtte desværre hurtigt vende om igen for Veronika havde så mange problemer med hendes knæ at hun ikke kunne holde ud at gå. Karolina og Amalie var fyldt med energi og løb frem og tilbage og lavede lidt gymnastik ind imellem.

Så vi tog tilbage til teltet og fik lavet lidt frokost, og derefter fik vi pakket en taske med badetøj for vi havde i guidebogen fundet en swimmingpool og det var da vist lige hvad vi alle havde brug for.

Det var noget af en oplevelse, meget anderledes. For det første er det den eneste udendørspool der er i Santa Fe, hvilket gjorde at der var rigtig mange mennesker. For at afhjælpe det problem var der lavet sessions a 1 1/2 time, da vi kom var der 30 min til den næste session startede så vi satte os for at vente. Og der gik ikke lang tid inden folk stod i kø ud på parkeringspladsen. Vi havde ikke stillet os i kø, for der var en mand som også sad og ventede som havde givet os en liste som vi skulle skrive os på. Vi regnede med at det var normal procedure, så vi var bare glade for at vi kunne sidde og vente mens alle de andre stod i kø. Da det var tid til at vi kunne komme ind, rejste manden sig og stillede sig ind foran i køen og jeg fulgte bare efter. Og så begyndte ballanden. Der stod en mor lidt nede i køen og hun mente bestemt ikke at vi kunne tillade os at gå ind foran i køen, manden og hende begyndte at skændes om hvem der havde ret og hver gang han sagde noget var hendes svar at hun faktisk havde en uddannelse, hun var sygeplejeske...Ved ikke lige hvad det skulle gøre af forskel, men hun var ihvertfald sikker på at hun havde ret. Hun undskyldte overfor mig og sagde at selvfølgelig skulle vi bare gå ind foran hende for vi vidste jo ikke bedre når vi ikke var fra byen. Meget festligt med et lille skænderi midt i det hele. Da vi skulle til at betale kunne svømmehalsmanden ikke få kasseapperatet til at virke, det tog 4 mænd og 10 min inden de fik det til at virke.

Poolen var i og for sig ganske fin, der var et børnebassin med rigtig meget legetøj for de helt små og der var et stort bassin med rutsjebaner. Vi nød alle at komme ned og blive kølet af. Det var ret interessant at se den blanding af folk der var i poolen (ingen fordomme), men hovedparten af de folk der var der var enten mega tykke eller man kunne høre at de ihvertfald ikke alle havde opfundet den dybe tallerken endnu. Det var også meget sjovt at observere livredderne (vi fik faktsik en løftet pegefinger op til flere gange af dem) Der var nogle MEGET strenge regler og jeg skal da lige love for at hver gang en af dem blev brudt bare en smule så blev der fløjtet. Der var store skilte med hvad man måtte og ikke måtte. Og det var alt lige fra hvad du havde på af badetøj, til ikke løbe, ikke svømme under rutsjebanen, ikke lege og du måtte heller ikke bande (se det er godt at vide at der ikke blev sagt nogle grimme bandeord i den pool). Der blev fløjtet i et væk. Efter ca en time i vandet gik først jeg op og derefter Jakob og tilsidst fik vi pigerne op af poolen. Det var ikke dårligt at komme i bad efter et par dage uden en bruser.

Efter vores svømmetur kørte vi ind til Santa Fe, hvor vi fandt en lille hyggelig "italiensk" fortovs cafe, hvor vi fik os et glas kølig hvidvin og pigerne fik bananjuice og mangojuice.

Kl 16.50 gik vi op til den ældste kirke i USA "San Miguel Mission". Kirken blev bygget af Tlaxcalan indianerne i begyndelsen af 1600, Altertavlen stammer fra 1798 og er den ældste træaltertavle i New Mexico. Vi deltog i den sene eftermiddagsgudtjenste (katolsk), op og stå ned og sid og ellers læse op fra den bog vi havde fået udlevet ved indgangen og der var ingen sange/salmer overhovedet. Ikke lige så frigjort men det var sjovt at opleve.

Efter gudstjenesten kørte vi ud for at handle ind, og derefter retur til campingpladsen, hvor alle tre piger gik ned til deres "nye allerbedste venner" (altså dem de havde mødt aften før), mens vi sad og nød en øl inden vi gik igang med aftensmaden. Efter maden gik vi alle i seng og lå og læste lidt inden lyset blev slukket.