torsdag den 14. juni 2012

Torsdag d. 14. juni

Jeg syntes godt nok at det var rigtig svært at falde i søvn med alle de lyn der hele tiden oplyste himlen, det var ikke fordi der var ret mange skrald men det blinkede så man næsten havde en fornemmelse af at pavarotti stod udenfor og knipsede løs. Desuden var det i den grad begyndt at blæse rigtig voldsomt, vi var ude en enkelt gang for at se om alt stod som det skulle, vi havde inden vi gik iseng valgt at lægge vores køkken ned under bordet for vi kunne godt fornemme at det ikke var en lille blæst vi skulle igennem. Og som om at vi ikke havde fået nok chock med den mountain lion, da kl var 02.55 skulle vi få næste chock, et kæmpe vindpust og "ritsch" vores telt revnede fra midten og ud til den ene side. Og så skulle der tænkes klart og vise pigerne at der ikke var nogen grund til panik. Jakob satte sig over og holdte teltet sammen, jeg fik pigerne ud i bilen og begyndte ellers at smide de ting vi havde i teltet ud i bilen så hurtigt som muligt. Amalie var godt nok ved at gå rigtig meget i panik ude i bilen. Det tog ikke så lang tid at få vores ting derud, for vi havde heldigvis ikke fået pakket så meget ud pga at alt skulle være bjørnesikret. Men der var stadig nogle luftmadrasser der skulle tømmes for luft og vi skulle have teltet ned og ligge så det ikke blev mere ødelagt og vi ville ikke risikere at det pludselig begyndte at blæse rundt på hele campingpladsen. Men det var der nu heller ikke nogen farer for at det ville for 5 min efter at vi var færdige med at pakke det hele sammen lagde vinden sig. Havde teltet kunne holde bare 15 min længere så ville vi havde kunne få en rigtig god nat og vågne op til en fantastisk udsigt. Nu endte vi med at skulle sove i bilen, Amalie var gået så meget i panik at hun nåede at kaste op til flere gange og endte med at sove på mig med fødderne over på Jakob, så det var helt klart hende der fik sovet bedst resten af den nat. Karolina og Veronika faldt også i søvn, Jakob og jeg sad og slappede af og fik talt om hvad vi skulle gøre næste morgen, vi fik alt i alt 1 times søvn den nat.

Godt stive i alle lemmer var vi ude af bilen ved en 7 tiden, der var jo ikke meget at tage sig til, da alt var smidt ind i bilen og Karolina og Veronika stadig sov. Da de vågnede fik vi spist morgenmad, pigerne var over og tale med vores naboer, som var lidt nysgerrig om hvad der var sket i løbet af natten. Efter morgenmaden var det Karolina og Amalie der stod for opvasken.
Efter morgenmaden gik vi ned og talte med campingpladsens ranger, for at høre om han vidste hvor vi kunne købe et nyt telt. Han henviste til visitorcenteret, hvor vi tog op med det samme og der kunne man få både 2- og 3-mands telte. Vi mødte den familie hvis datter var blevet truet af den mountain lion, de havde valgt at pakke sammen og tage hjem, det havde simpelthen været en ganske forfærdentlig oplevelse og datteren veg ikke fra sin mors side.

Inden vi gik ind for at købe et telt besluttede vi os for lige at gå over og tale med en ranger for at få en status på den mountain lion, vi ville også gerne vide hvordan de forventede at vejret ville blive de næste par dage. Inde i visitorcenteret var der udstillet en mountain lion.
Rangeren kunne så informere os om at de endnu ikke havde fået fat i den, men at den var blevet såret, da den havde gået efter en ranger. Det der bekymrede dem var at den blev ved med at vende tilbage til det samme telt område, de ville gerne have fat i den for at undersøge om det var fordi det var en gammel lion eller om den var syg eller hvad grunden kunne være. Han fortalte os også en historie om at der for et par månder siden havde været en der havde angrebet en lille dreng oppe mellem to huse ved hotellet, den havde lige sat tænderne i kinden på ham, hans far havde heldigvis haft en lommekniv på sig og var gået til angrebn på den, men drengen ville højst sandsynligt være mærket resten af hans liv. Det samt hans små hentydninger om at vi jo ikke måtte hike med pigerne i området før den var fundet, var nok til at vi besluttede at vi vist hellere ville ofre hvad det kostede at bo på hotellet en enkelt nat. Vi tog tilbage til campingpladsen og fik pakket vores revne telt sammen.
Lidt billeder fra vores campingplads, der er lidt pudsigt at der midt ude i ingenting pludselig står en telefonboks, den ringede faktisk midt om natten lige inden vores telt revnede. Alle de biler der er samlet er rangerer der er blevet kaldt ind for at hjælpe med at fange den mountain lion.

Efter at vi havde fået vores hotelværelse, var det lige tid til en lille hurtig sandwich inden vi alle lagde os for lige at sov en times tid. Vi var alle så trætte.

Vi havde sat vækkeuret for ellers var vi da klar over at vi nok ikke kom op mere den dag, og det holdt også hårdt at få pigerne op. Men det gik og så tog vi ellers på en lille køretur. Vores mål var at køre ned til floden Rio Grande, men da vi var nået et godt stykke på vej derned (Vi boede på det højeste punkt lige midt i Big Bend) måtte vi vende om da vejen var lukket pga oversvømmelse fra nattens uvejr. Undervejs fandt vi en canyon hvor vi gik en lille tur oppe på kanten, vi var også ude andre steder. På et tidspunkt mødte vi nogle, hvor deres datter pludselig siger til Veronika, hey har vi ikke timer sammen på MMS. Veronika havde allerede fortalt os at det var en fra hendes klasse. Så er Texas ikke størrer....Lidt billeder fra vores køretur rundt i Big Bend.
Efter vores køretur rundt i et lille hjørne af Big Bend tog vi lidt ud af parken hvor Terlingua Gostown lå. Det var en gammel by der var blevet forladt, men alle husene stod der stadig som boede der mennesker. Der var da også nogle få. Bl.a. kom vi piger i snak med byens skæve mænd der alle sad på en bænk med hver en øl i hånden, de var nu meget søde og meget nysgerrige for hvor vi kom fra isør pigerne med deres efterhånden helt hvide hår. Vi var inde i den lille lokale forretning, det viste sig at være en størrer turist forretning.
Vi havde læst i vores guidebog at der skulle ligge en rigtig god restaurant "starlight" som var en gammel biograf der var lavet om til restaurant. Og det var naturligvis en vi skulle prøve. Veronika fik Taco, Karolina og Amalie fik kylling stripes og Jakob og jeg fik deres Award winning chili. Mens vi sad og spise var der livemusik, et rigtig hyggeligt sted og maden var bare supergod. De havde godt nok til at starte med nogle problemer med strømmen der hele tiden gik, men de fik tilsidst styr på det.

På vej hjem til hotellet så vi følgende skilte.

Da vi kom tilbage til hotellet omkring kl 20, efter en fantastisk aftensmad satte pigerne sig til at spille lidt på deres Nintendoer. Pludselig sagde Jakob at nu ville han altså ud og gå en aftentur. Så vi fik alle tøjet på igen (nogle af os var allerede iført nattøj og havde taget kontaktlinser ud). Vi gik den lille trail fra hotellet ned til et udsigtspunkt hvor der var den flotteste solnedgang.

Tilbage på hotellet gik der ikke længe inde der var lukket og slukket for alle i familien.